Yoga – wellness for sindet og kroppen

Føler du dig ofte fuldkommen fysisk og mentalt udmattet efter en dag på arbejdet – også selv om der ikke har været særligt meget at lave? Har du en fornemmelse af manglende jordforbindelse, og har du vanskeligt ved at genfinde den kreativitet og virkelyst, som du tidligere har følt gav dig livsmod og styrke? Så er du sandsynligvis i farezonen for udbrændthed og – i værste fald – stress. Disse to ting hænger stærkt sammen, og har det til fælles, at de slider utroligt meget på krop og psyke.

Yoga mod stress og udbrændthed

De fleste af os er i en situation, hvor vi ikke umiddelbart kan sige vores job op, sælge lejligheden, og flygte fra alt det, vi føler holder os tilbage i en fastlåst situation. Men det, vi kan gøre, er at arbejde med sindet og kroppen, og på den måde få et stærkere udgangspunkt til at kunne kapere hverdagen. Og her er yoga et prima redskab.

Hvorfor er yoga godt mod stress?

Der findes naturligvis ingen universalkur imod stress, og det ville være en fejl at tro, at yoga kan kurere stress. Men det, du kan opnå med yoga, er nogle vigtige redskaber til at kunne greje de udfordringer, der følger med en stressfyldt hverdag. Du lærer, så at sige, selv at tanke depoterne op. Med yoga kan du opnå en langt større kontakt mellem dit sjælelige og åndelige jeg, og dit kropslige jeg. Vejen går gennem åndedrættet og kropsbevidstheden, som du lærer gennem de helt enkle serier af stillinger, som yoga består af. Du lærer at lytte til kroppens signaler, og – når du efterhånden bliver en erfaren yogi – at give dig selv en spirituel massage, som kan få stress symptomerne til at lette fra krop og sind. Du kan læse meget mere om yoga, og tilmelde dig et ugentligy yogahold, på joga.dk